Uppdaterat avtal för för användning av litteratur och illustrationer i bibliotekens digitala kanaler

Finlands Kommunförbund rf samt upphovsrättsorganisationerna Kopiosto rf och Sanasto rf  har förhandlat fram ett rekommendationsavtal om användning av litteratur och illustrationer i de digitala kanaler som erbjuds av städernas/kommunernas bibliotek och bibliotekssammanslutningar. Syftet med avtalet har varit att förtydliga, förbättra och utvidga bibliotekens och bibliotekssammanslutningarnas möjligheter att använda litteratur och illustrationer i olika digitala kanaler. Avtalet har föregåtts av en pilotperiod (2023–2024) under vilken parterna har bedömt om avtalet ska fortsätta efter pilotperioden eller inte.

Kommunförbundet och upphovsrättsorganisationerna har beslutat fortsätta rekommendationsavtalet som tills vidare gällande med vissa ändringar enligt punkt. Avtalspriserna hålls oförändrade de följande tre åren (2025–2027).

Tarkat tiedot sopimuksesta on toimitettu kuntiin yleiskirjeellä. Linkit suomenkieliseen ja ruotsinkieliseen yleiskirjeeseen ohessa.

Detaljerade uppgifter om avtalet har skickats till kommunerna.

Länkar till det svenskspråkiga och finskspråkiga cirkuläret:

Fortsättning på avtalsperioden för användning av litteratur och illustrationer i bibliotekens digitala kanaler

Suositussopimuskauden jatkaminen kirjallisuuden ja kuvituksen käytöstä kirjastojen digitaalisissa kanavissa