Trendkort illustrerar förändringarna inom biblioteksbranschen

I slutet av 2023 ordnade AKE-Borgå och AKE Lahtis en utbildning i två delar med namnet Pysy mukana muutoksessa, där man fick praktisk erfarenhet av att förutse framtiden, följa upp verksamhetsmiljön och analysera framtidsdata. Under utbildningen samlade deltagarna först in förändringssignaler relaterade till framtiden, klassificerade dem enligt likheter och identifierade förändringsfaktorer som beskriver de olika typer av förändringar som för närvarande pågår.

De förutsägelser som gjordes under utbildningen följdes upp genom att man skapade trendkort över de förändringar som identifierats. Trendkort är korta beskrivningar av alternativa framtider utifrån den observerade förändringen. Trendkorten beskriver vilken inverkan upplevda förändringar kan ha i praktiken. Trendkorten kan användas som underlag för brainstorming med hjälp av ytterligare verktyg, t.ex. förutsägelsens djurpark, framtidshjulet eller andra verktyg för att tänka på framtiden.

Trendkorten kan användas av alla bibliotek och de kan även skrivas ut och användas i olika workshoppar och framtidsdiskussioner.

Läs mera i artikeln

Bekanta dig med trendkorten