Digitaliserade finsk-amerikanska tidskrifter berättar om livet i finska samhällen i Amerika för hundra år sedan

Nationalbibliotekets samling av finsk-amerikanska tidskrifter har digitaliserats fram till slutet av 1923. Man har ofta önskat att samlingen skulle digitaliseras. Den är ett betydande källmaterial för användning inom migrationshistoria, befolkningshistoria och släktforskning. Tidskrifterna berättar om livet i finska samhällen och är fritt tillgängliga oberoende av tid och plats i tjänsten digi.kansalliskirjasto.fi.

Förstasidan på Canadan uutiset (Kanadensiska nyheter) från 1915. Tidningens motto var "försoning i gemensamma, frihet i privata och välvilja i alla frågor". Källa: digi.kansalliskirjasto.fi.

Du kan göra olika sökningar i materialet eller till exempel bläddra i det efter titel.  En del av materialet kan även användas på mikrofilmer på Nationalbiblioteket. Samlingen innehåller totalt 174 tidnings- och tidskriftstitlar från och med 1876.

Politiska och andliga samfund samt olika lokalsamhällen som grundades av finska invandrare publicerade sina egna tidskrifter i USA och i Kanada. Publiceringsplatserna berättar om den finska bosättningens historia: Duluth, Astoria, Hancock, New York, Fitchburg och så vidare. Tidskrifter trycktes på finska, svenska och engelska. Delvis blandades språken och blev fingliska, en speciell form av finska som användes av amerikafinländare.

Vissa publikationer har en länk till nutiden. Till exempel utkom Canadian Newsuutiset (Kanadensiska nyheter) fram till 2000 och gick sedan samman med The Finnish Update: Pohjois-Amerikan uutiset: poliittisesti itsenäinen uutislehti (Nordamerikanska nyheter: en politiskt oberoende nyhetstidning).

Nationalbibliotekets digitaliserade samling av finsk-amerikanska tidskrifter samlades under massmigrationen till Nordamerika. De flesta invandrare flyttade till Amerika mellan 1870- och 1920-talen. Tidskrifterna ger en flerdimensionell bild av migrationens vardag och det nya landet, men ger också information om hur man rapporterade om finländska och europeiska angelägenheter på andra sidan världshavet.

Den digitala tidskriftssamlingen kommer under 2024 att kompletteras, t. ex. med material som digitaliserats i USA. Kongressbiblioteket har donerat kopior av dem till Nationalbiblioteket. Materialet omfattar cirka 5 000 sidor av tidskrifterna Toveritar, Auttaja och Uusi kotimaa (Kamrat, Hjälparen och Nya hemlandet) som saknas i Nationalbibliotekets fysiska samling.

Dessutom har man i viss mån digitaliserat finsk-amerikanskt material som har utkommit sedan 1924. Av upphovsrättsliga skäl är materialet endast tillgängligt på dataterminalerna på friexemplarsbibliotek.

Finsk-amerikanska tidskrifter i tjänsten digi.kansalliskirjasto.fi
Finsk-amerikanska tidskrifter i Nationalbibliotekets söktjänst

Servicedirektör Johanna Lilja, fram till 5.7 kl. 15 (johanna.e.lilja@helsinki.fi)
Planeringschef Minna Kaukonen (minna.kaukonen@helsinki.fi)