100 författarbesök på bibliotek med stöd av Undervisnings- och kulturministeriet

Undervisnings- och kulturministeriet har beviljat ett projektunderstöd på 100 000 euro till Läscentrum för att ordna författarbesök på allmänna bibliotek. Avsikten med anslaget är att ordna cirka hundra författarbesök under våren och hösten 2025.

Allmänna bibliotek kan ansöka om författarbesök fram till 15.10.2024. Vi meddelar dem som blir beviljade författarbesök i november.  De bibliotek som inte haft författarbesök under de senaste åren prioriteras.

Biblioteksbesöken riktar sig till såväl vuxna som barn och erbjuder också svenskspråkiga evenemang. Man tar även invandrare i beaktande.

”Författarbesöken ökar författarnas arbetsmöjligheter och inspirerar samtidigt folk att läsa”, säger forsknings- och kulturminister Sari Multala.

Enligt Emmi Jäkkö, som är verksamhetsledare vid Läscentrum, sammanför författarbesöken författare och läsare och bidrar enligt forskning till att läsintresset och intresset för böcker ökar. ”För barnet är mötet med författaren en upplevelse och författaren är en viktig förebild när det gäller att läsa och skriva”, säger Jäkkö.

Mer info: Kultuproducent Barbro Enckell-Grimm, barbro.enckell-grimm@lukukeskus.fi, tfn 050 411 8001.