Biblioteken och corona

(Redigerat  25.9.2020, sidan uppdateras när det kommer nya myndighetsbeslut)

Följ med den egna kommunens hälsomyndigheter och Regionförvaltningsverkets anvisningar

I fortsättningen ger kommuner, sjukvårdsdistrikt och Regionförvaltningsverket anvisningar och meddelar om begränsningar enligt coronasituationen. På Regionförvaltningsverkets webbplats finns information också för bibliotek.

Regionförvaltningsverket: Vanliga frågor om coronaviruset

Institutet för hälsa och välfärd (THL): Aktuellt om coronaviruset

Institutet för hälsa och välfärd (THL): Rekommendation för medborgare om att använda ansiktsmasker

Institutet för hälsa och välfärd (THL): Materialbank om coronaviruset (Broschyrer, banners, videor, osv.)

Undervisnings- och kulturministeriet: Anvisningar för att förhindra coronavirussmitta vid offentliga tillställningar, vid allmänna sammankomster och vid användningen av offentliga lokaler (21.9.2020)

Regionförvatningsverkets information till biblioteken Förhindrande av coronavirussmitta vid användningen av bibliotekstjänster från och med 1.6.

Pressmeddelande UKM och Social- och hälsovårdsministeriet: Anvisningar för förebyggande av coronavirussmitta ska iakttas vid offentliga tillställningar (15.5.2020)

Social- och hälsovårdsministeriets styrningsbrev till regionförvaltningsverken PDF 181kB (15.5.2020)

Regionförvaltningsverkets pressmeddelande: Sammankomstbegränsningen i juni är 50 personer, offentliga tillställningar med 50–500 personer är möjliga med specialarrangemang (19.5.2020)

Öppningen av biblioteken – vi väntar på anvisningar från RFV och kommunerna.

Statsrådets pressmeddelande (4.5): Regeringen har fastställt en hybridstrategi för hantering av coronakrisen och för att stegvis avveckla restriktionerna

Utdrag ur pressmeddelandet:

• Biblioteken tillåts omgående låna ut böcker och annat material.
  • Från och med den 1 juni får följande offentliga lokaler öppna: statliga och kommunala museer, teatrar, Nationaloperan, kulturhus, bibliotek, bokbussar, Riksarkivets kund- och forskarsalar, fritidslokaler och fritidsanläggningar, simhallar och andra idrottsanläggningar, ungdomslokaler, klubbhus, organisationers samlingslokaler, arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte och arbetscentraler.

Regionförvaltningsverkets information till kommunerna och biblioteken 6.5

Kontrollera  situationen i ditt eget bibliotek på kommunens eller bibliotekets webbsidor eller genom att kontakta biblioteket. Kontaktuppgifter hittar du i Biblioteksregistret.

Förberedelser för öppnandet av lokalerna

I en del kommuner har man redan öppnat återlämningsluckor för returnerade lån, anvisningar för öppnandet hittas i RFV:s brev och på RFV:s webbsidor. I THL:s materialbank finns utskrivbart material på olika språk med råd om att hålla avstånd, tvätta händerna, osv.

Anvisningar för utlåning och öppning av bibliotekslokalerna efter 1.6 är på kommande.

Finlands biblioteksförenings webinarium Kirjastot ja tulevaisuus, live-inspelning på Bibliotekskanelen: den första presentationen kirjastotoimen ylitarkastaja Anneli Ketonen, AVI: Kirjastot ja korona -esitysdiat 29.4.2020

Information för biblioteksbranshen

Under det nationella undantagstillståndet som förorsakats av coronaviruset följer biblioteken de anvisningar som publiceras på Statsrådets, Institutets för hälsa och välfärd (THL)  och andra myndigheters webbsidor.

Nyttiga myndighetssidor:

Tillämpningsanvisningar, aktuella bestämmelser, rekommendationer och förfaranden fås av den egna kommunen. För biblioteksbranschen finns inga särskilda, egna anvisningar gällande undantagstillståndet orsakat av coronaviruset. Den behöriga myndigheten beror på vad saken gäller och vilken lag som ska tillämpas. Be om anvisningar av din egen kommun.

I Biblioteken.fi:s nyheter kommer vi i fortsättningen att förmedla myndighetsinformation riktad till biblioteken. Följ nationell information och den egna kommunens informering när det gäller allmänna anvisningar.

För biblioteksanvändarna på nätet

I Länkbiblioteket har vi samlat länkar till webbsidor som handlar om coronaviruset och COVID-19. Myndigheternas information uppdateras hela tiden. Ditt bibliotek kan erbjuda tillgång till myndigheternas webbsidor t.ex. med en länk till Länkbibliotekets Corona-länksamling på bibliotekets webbplats.

Det kunde också löna sig för biblioteken att i sina egna webbibliotek göra en webbsida med länkar till nationella och lokala webbtjänster, som kan användas även då biblioteken är stängda. Till exempel Uleåborgs bibliotek har gjort en sådan här sida (på finska), som också andra bibliotek kan ta modell av: https://www.ouka.fi/oulu/kirjasto/eaineistot

I Biblioteken.fi:s fackkalender kommer vi att publicera meddelanden med fler tips och fortbildningsinformation. Senast nu lönar det sig att prenumerera på Biblioteken.fi:s meddelanden och nyheter till din egen e-post. Registrera dig och beställ meddelandena via länken Logga in uppe till höger på Biblioteken.fi:s ingångssida.