Riktlinjer för en kulturpolitik på svenska

Tankesmedjan Magma har publicerat en pamflett  Riktlinjer för en kulturpolitik på svenska i Finland (Pamflett 2016/01) och en bakgrundsanalys till pamfletten Riktlinjer för en kulturpolitik på svenska i Finland - bakgrund och analys. (Magma-studie 1/2016). Publikationerna är skrivna av MM Wivan-Nygård Fagerudd och journalisten Mikael Kosk. Författarna understryker vikten av att det svenska följs upp i planering, utbud, tjänster och information inom den offentliga kulturverksamheten, och att det bör finnas tjänstemän och instanser som ansvarar för att så sker.

Om biblioteken skriver författarna i Magna-studien bl.a. att ”Biblioteksväsendet kan stärkas genom utveckling av bibliotekens gemensamma kataloger och databaser, samt gemensam service mellan kommunala bibliotek och specialbibliotek.”

Riktlinjer för en kulturpolitik på svenska i Finland (Pamflett 2016/01) (PDF)
Riktlinjer för en kulturpolitik på svenska i Finland - bakgrund och analys. (Magma-studie 1/2016) (PDF)

Det behövs en aktivare kulturpolitik på svenska