Resultaten av enkäten ”Kartläggning av handledning och kundrådgivning som biblioteken erbjuder”

I början av hösten skickades det ut en enkät till biblioteken som handlade om sådan handledning som biblioteken erbjuder som inte berör bibliotekens egna tjänster. Enkäten initierades av Rådet för de allmänna biblioteken och resultatet av enkäten behandlades på rådets höstmöte.

Det framgick att biblioteken erbjuder en hel del handledning i datateknik och rådgivning i att använda olika nättjänster. Handledning förekommer allmänt, men det är inte lika vanligt att man har planer för handledningsverksamheten.

I protokollet från rådets möte finns mera information om innehållet i enkäten och i ledande pedagogiska informatiker Lea Kuusiratas presentation presenteras de centrala resultaten (på finska).

Nedan Biblikotekskanalens inspelning av Biblioteksdirektör Tuula Haavistos presentation av enkäten på fortbildningsdagen ”Pedagogiikka kirjastossa” (på finska).

På rådets höstmöte beslöt man att rådets arbetsutskott på sina möten under år 2016 fortsätter att behandla enkäten och de slutsatser som kan dras av resultaten.