Kunderna informeras om det riksomfattande eBiblioteket

Ett pressmeddelande om det riksomfattande eBiblioteket skickas ut om ungefär en vecka. Samtidigt lanseras fritt tillgängliga e-böcker som kan användas av alla bibliotek. I eBiblioteket finns bibliotekens e-material samlade på en och samma nätadress.

Om du inte redan bekantat dig med eBiblioteket lönar det sig att testa det senast nu.  Adressen ekirjasto.kirjastot.fi/sv för direkt till ingångsidan i det svenskspråkiga gränssnittet där e-materialet i alla bibliotek syns. Med hjälp av funktionen ”Välj bibliotek” kan sökningen begränsas så att endast det material som finns till förfogande för kunderna i ert bibliotek syns.  Adressen till det finskspråkiga gränssnittet är ekirjasto.kirjastot.fi.

Eftersom också ert bibliotek har e-böcker, videor och annat nätmaterial till förfogande lönar det sig för er att infoga eBiblioteket på era egna webbsidor. Ni kan antingen länka till den riksomfattande vyn eller till vyn för ert eget bibliotek.

I Biblitoteken.fi:s materialbank på adressen http://www.kirjastot.fi/fi/materiaalipankki finns banners som kan användas för länken.

Tipsa gärna om det nya eBiblioteket i sociala medier och berätta om tjänsten för exempelvis lärare och bokpratare.

För närvarande har 40 biblioteksnätverk licensierat e-material, medräknat de bibliotek som bara har två e-böcker.  26 biblioteksnätverk eller enskilda bibliotek har inte köpt något e-material. Det fritt tillgängliga materialet är till nytta speciellt för de sistnämnda biblioteken, eftersom också deras kunder nu kan pröva på att läsa bibliotekens e-böcker.

Jag ger gärna mera information och kommer om ni vill till ert bibliotek och berättar om eBiblioteket och andra nya Biblioteken.fi – tjänster.

Anna-Maria Malm
Planerare
Biblioteken.fi
annamaria.malm@biblioteken.fi

Nedan en text som kan användas på det egna bibliotekets webbsidor och som också passar för lokal information:

Bekanta dig lätt och behändigt med e-böcker!

Har du redan läst en e-bok, bläddrat i boken genom att svepa över skärmen på din surfplatta och använt dig av virtuella bokmärken?

I bibliotekens nya gemensamma eBibliotek finns de finländska bibliotekens e-material samlade på ett och samma ställe. eBiblioteket erbjuder bland annat böcker, videor, ljudböcker och information om vad biblioteken erbjuder. eBiblioteket innehåller material på finska, svenska och engelska.

I det lättanvända eBiblioteket finns också e-böcker som du kan läsa utan att registrera dig till någon tjänst, du behöver inte ens ha ett bibliotekskort. Det räcker med att din dator, surfplatta eller smarttelefon har ett program med vilket du kan läsa e-böcker i epub-format. E-böckerna kan till exempel läsas med hjälp av iBook som finns i Apple-apparater. Läsarprogram till andra apparater kan du oftast hitta genom att googla på namnet på din apparat och orden epub reader.

De fritt tillgängliga böckerna som du kan läsa utan att logga in med bibliotekskort hittar du under ”Digital samling” i vänstermenyn i eBiblioteket.  De fritt tillgängliga böckerna hittas också med hjälp av sökfunktionen. De känns igen på sina bruna pärmar. Svenskspråkiga fritt tillgängliga klassiker förs som bäst in i tjänsten.

Bibliotekens alla svenskspråkiga e-böcker finns ändå inte i den nya tjänsten. Det beror på att anskaffningsavgiften för e-böcker i vissa bibliotek baserar sig på hur många gånger e-böckerna används. Därför finns det risk för att en liten kommuns biblioteksbudget överskrids om böckerna används av läsare i hela landet.

Du hittar det nya eBiblioteket på adressen ekirjasto.kirjastot.fi/sv.

Den riksomfattande tjänsten eBiblioteket upprätthålls av bibliotekens riksomfattande nättjänster Biblioteken.fi, som finansieras av undervisnings- och kulturministeriet.