Kimmo Tuominen ny ordförande för Rådet för Finlands Universitetsbibliotek

Överbibliotekarie för Helsingfors universitetsbibliotek professor Kimmo Tuominen har valts till ordförande för Rådet för Finlands Universitetsbibliotek för åren 2015-2016.

Rådet för Finlands Universitetsbibliotek är ett organ för samordning och utveckling av universitetsbibliotekens nätverk. Alla universitetsbibliotek i landet är representerade i rådet. Nationalbiblioteket och Depåbiblioteket deltar som sakkunniga i mötena.

Rådet skall främja samverkan mellan universitetsbiblioteken, initiera utvecklingsprojekt, ge utlåtanden, väcka initiativ och förslag, låta utföra utredningar och utnämna gemensamma representanter för universitetsbiblioteken i olika organ. Rådet skall synliggöra biblioteksverksamhetens och den gemensamma servicens genomslagskraft samt följa förändringar i omvärlden och utvecklingen på området. Rådet samarbetar nationellt och internationellt med centrala intressentgrupper och med det övriga biblioteksnätet. Rådet för Finlands Universitetsbibliotek inrättades år 1996.

Rådet för Finlands Universitetsbibliotek