Finlandspris till Entressebiblioteket

Undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen har delade tisdagen den 8 december ut sju Finlandspriser. En av pristagarna var Entressebiblioteket i Esbo.

I prismotiveringen står det bland annat att biblioteket erbjuder personlig service, bygger gemenskap och satsar både på fysisk och på kulturell tillgänglighet. Biblioteket satsar på tjänster för unga och invandrare. I biblioteket har kunderna oberoende av bakgrund möjlighet att hitta upplevelser, information, gemenskap och vänner samt att komma in i det finländska samhället och arbetslivet.

De övriga pristagarna var Adel Abidin, författaren och filmregissören Hassan Blasim, författaren Nura Farah, koreografen Kenneth Greve, kompositören Aulis Sallinen och skådespelarskan Birgitta Ulfsson. Prisen på 24 700 euro beviljas ur tipsmedel.

Finlandspriset är ett kulturpris som sedan 1993 årligen delas ut av undervisnings- och kulturministeriet. Det beviljas som erkänsla för en betydande konstnärlig karriär, en anmärkningsvärd konstnärlig prestation eller ett lovande genombrott.

Kulturministern beslutar om prisutdelningen bistådd av ett råd bestående av representanter från olika konstgrenar. I år bestod rådet av konstkritikern och galleristen Veikko Halmetoja, programchef Hanna Harris, generaldirektör Risto Ruohonen, festivalchef Jan Strandholm, teaterchef Joachim Thibblin och verksamhetschef Ilmi Villacís.

UKM:s pressmeddelande
Entressebiblioteket