Finländsk klassikerbibliotek på nätet

Helsingfors universitet och Nationalbiblioteket digitaliserar skönlitterära klassiker. Redan nu finns 600 verk fritt tillgängliga på nätet – var du än befinner dig i världen.

Minna Canth, Aleksis Kivi och Juhani Aho – när man talar om finländska klassiker, kan man inte låta bli att nämna dessa tre författare. Nu kan man läsa deras och flera andra författarens verk på webbtjänsten Klassikerbiblioteket.

Klassikerbiblioteket är en ny webbtjänst som gör det möjligt för vem som helst att läsa och forska i finländska skönlitterära verk på ett enkelt sätt.

Bakom tjänsten står ett projekt lett av Jyrki Nummi, professor i inhemsk litteratur vid Helsingfors universitet. Biblioteket har uppförts i samarbete mellan Helsingfors universitet, Nationalbiblioteket och Helsingfors universitetsbibliotek.

Som ett resultat av projektet publicerades i januari digitalt ca 600 finsk- och svenskspråkiga skönlitterära och klassiska verk av sammanlagt 38 författare.

Klassikerbiblioteket är en tvåspråkig tjänst och omfattar en gedigen samling av både finskspråkiga och svenskspråkiga böcker. Sökmotorn fungerar på finska, svenska och engelska.

Läs mera om Klassikerbiblioteket på Helsingfors universitets webbplats
Projektet litteraturbanken