Biblioteken.fi 2015

Under år 2015 fortsatte arbetet med att utveckla, redigera och marknadsföra de svenskspråkiga tjänsterna vid Biblioteken.fi.

På webbplatsen www.biblioteken.fi publicerades en ny mediefostran- och spelhelhet under För bibliotek. Lär dig hitta information-helheten under Sök information förnyades också helt.

Registerbeskrivningarna för tjänsterna vid Biblioteken.fi översattes och publicerades på adressen http://www.biblioteken.fi/registerbeskrivningar.

Metadatan de svenskspråkiga tjänsterna gicks igenom under året igenom och kompletterades.

I september översattes enkäten Kartoitus kirjastojen tarjoamista opastuksista ja asiakasneuvonnasta och skickades ut till de svenskspråkiga biblioteken via Biblioteken.fi.

Apparatön är ett trespråkigt (finska, svenska, engelska) mediekunskapsspel för förskoleundervisningen som publicerades hösten 2015.  Spelet utvecklades av projektet Mediataikuri och koordinerades av Helsingfors stadsbibliotek. Spelet och de tillhörande aktivitetsstunderna nås och marknadsförs via Biblioteken.fi. En svenskspråkig trailer om spelet har publicerats på Bibliotekskanalen.

Bibliotekskanalen

Bibliotekskanalen producerar både svenskspråkiga fortbildningsprogram riktade till bibliotekens personal och svenskspråkiga program riktade till allmänheten.   På Bibliotekskanalen publicerades under året 18 svenskspråkiga videor och tre videor med svenskspråkiga undertexter.  Några program som kommer att publiceras senare spelades också in.

Dessutom publicerades under året en ”I Fokus”-artikel och en del förbättringar i det svenskspråkiga gränssnittet gjordes, t.ex. Live-sidan översattes till svenska.

Biblioteksregistret

Biblioteksregistrets administrativa gränssnitt förnyades under året. Det svenskspråkiga gränssnittet gicks igenom och de nya anvisningarna översattes till svenska.

Boksampo

Boksampos gränsnitt förnyades under året.  Ett tiotal litteraturrelaterade videoklipp och ljudinspelningar från Yle Arkivet har förts in i Boksampo.

Fråga bibliotekarien

Tjänsten Fråga bibliotekarien har under året fått nya svarare från Blanka (Pargas), Mariehamn, Raseborg och Lovisa. Listan Kysy e-aineistosta har också fått en ny svenskspråkig svarare.

Länkbiblioteket

Gränssnittet förnyades under året, samtidigt ändrades det svenska namnet från Länkbiblioteket Makupalat till Länkbiblioteket.  Alla länkar i huvudkategorierna gicks igenom och föråldrade länkar uppdaterades.  Om huvudkategorier från tidigare saknade svenskspråkiga länkar, så lades svenskspråkiga länkar till.  Också ett antal andra svenskspråkiga länkar har gåtts igenom och uppdaterats (bl.a. invandringslänkarna) och några nya länkar har förts in.

Visualisering av statistikdatabasen

En svenskspråkig version av visualiseringen av statistikdatabasen för de allmänna biblioteken publicerades på adressen http://visualisointi.kirjastot.fi/tilastot/index-sv.html.

Information och marknadsföring

På webbplatsen www.biblioteken.fi, på Biblioteken.fi:s Facebook-sida och Facebook-grupp och på Twitter fortsatte vi under året att på svenska informera om Biblioteken.fi:s tjänster, aktuella projekt, evenemang, fortbildningar och annat aktuellt inom biblioteksbranschen. Biblioteken har också själva föreslagit annonser och nyheter som publicerats på webbplatsen. I de sociala medierna ökade antalet följare. Den 31.12.2015 hade Biblioteken.fi 1015 följare på Twitter och 529 gilla-markeringar på sin Facebook-sida.

Nya svenskspråkiga banners för e-material och annat marknadsföringsmaterial för e-material producerades och samlades i Biblioteken.fi:s materialbank.

Biblioteken.fi samarbetade med Konsortiet för de allmänna biblioteken kring kampanjen Hela folket läser. Marknadsföringsmaterialet översattes och sattes in i Materialbanken. Biblioteken.fi skapade också en svenskspråkig Facebook-sida för kampanjen och marknadsförde kampanjen på svenska.