Arbetsgrupp bereder revidering av bibliotekslagen

Kultur- och bostadsminister Pia Viitanen har tillsatt en arbetsgrupp för att bereda en revidering av bibliotekslagen. Arbetsgruppens verksamhetsperiod är 23.2.2015–29.2.2016.

Meningen med att revidera bibliotekslagen är att främja invånarnas delaktighet, att de bildningsmässiga och grundläggande rättigheterna i medborgarsamhället tryggas samt att trygga en jämlik tillgång till kunskap och kultur. Ett centralt mål är att främja den samhälleliga demokratiutvecklingen och att stärka de allmänna bibliotekens verksamhetsförutsättningar i en verksamhetsmiljö som snabbt förändras. Utgångspunkten för revideringen av bibliotekslagen är att det fortfarande skall vara gratis att använda bibliotekets tjänster.

”Gratis bibliotekstjänster garanterar att alla har lika tillgång till kunskap och kultur. Den här principen kan man inte tumma på. I och med att bibliotekstjänsterna är så betydelsefulla ser jag det som oerhört viktigt att arbetsgruppen för en omfattande och öppen dialog med intressentgrupperna om förväntningar, behov och lösningsmodeller i anslutning till revideringen av bibliotekslagen”, säger kultur- och bostadsminister Pia Viitanen.

Arbetsgruppen utnyttjar forskning i anslutning till ämnet som stöd för sitt arbete. Arbetsgruppen kan göra utredningar som är nödvändiga med tanke på lagrevideringen samt höra representanter för intressentgrupper, experter eller andra aktörer.

Arbetsgruppen arbetar i enlighet med principerna för öppen förvaltning och använder sig även av elektroniska möjligheter i fråga om delaktighet och crowdsourcing.

Arbetsgruppen

: Kulturrådet Hannu Sulin, undervisnings- och kulturministeriet

Kulturrådet Leena Aaltonen. Undervisnings- och kulturministeriet
Överinspektör Eeva Hiltunen. Regionalförvaltningsverket i Östra Finland
Kulturrådet Minna Karvonen. Undervisnings- och kulturministeriet
Regeringsrådet Merja Leinonen. Undervisnings- och kulturministeriet
Chef för bibliotekstjänster Pirkko Lindberg. Tammerfors stadsbibliotek – Birkalands landskapsbibliotek
Bibliotekschef Juha Manninen. Finlands biblioteksförening
Informatiker Christian Nelson. Vetenskapsbiblioteket Tritonia
Bibliotekschef Susanna Parikka. Lapplands högskolebibliotek
Chef för bibliotekstjänster Asko Rossi. Borgå stadsbibliotek – Nylands landskapsbibliotek
Specialsakkunnig Johanna Selkee. Finlands Kommunförbund
Bibliotekschef Leif Storbjörk. Jakobstads stadsbibliotek
Överinspektör Marjariitta Viiri från och med 1.4.2015. Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland

Som permanenta sakkunniga fungerar representanter för ansvarsområdet för upphovsrätt och kulturekonomi samt högskole- och forskningspolitiska avdelningen vid undervisnings- och kulturministeriet, justitieministeriets enhet för demokrati, språk och grundläggande rättigheter, enheten för informationsvetenskap vid Tammerfors universitet samt centret för framtidsforskning vid Åbo universitet.

Ytterligare information:
Statssekreterare Kari Anttila, tfn 0295 3 30130