Tjänster och material för bibliotek

Fjärrlån och cirkulerande samlingar från Flerspråkiga biblioteket

Det flerspråkiga biblioteket skickar både enskilda lån och cirkulerande samlingar som fjärrlån till andra bibliotek.

Det flerspråkiga biblioteket har inte material på de nordiska språken (inkulderande bl.a. romani och samiska)  eller på engelska, tyska, franska, italienska, spanska, estniska och ryska.

Vad är en cirkulerande samling?

En cirkulerande samling är ett materialpaket sammanställt av personalen på Flerspråkiga biblioteket enligt kundens önskemål. En cirkulerande samling kan vara liten eller stor. De största samlingarna innehåller hundratals böcker och/eller annat material på olika språk, medan de minsta bara innehåller några få böcker. Lånetiden för samlingarna är 3–12 månader, beroende på hur mycket material Flerspråkiga biblioteket har på språket i fråga och på efterfrågan. Efter förfallodagen kan biblioteken antingen returnera samlingen, förnya den (upp till 5 gånger) eller be om en ny samling.

När dubeställer en cirkulerande samling kan duframföra specifika önskemål om materialet eller önska exempelvis vissa språk i enlighet med kommunens språksammansättning. Beställningen måste innehålla i alal fall språk och målgrupp (barn, ungdomar, vuxna). Exempel på beställningar: ”Vi beställer arabiskspråkiga böcker för vuxna”, ”Vi beställer 20–30 persiskspråkiga bilderböcker” osv. Det är alltså inte nödvändigt att veta namnen på böckerna eller författarna vid beställning.

Det kostar ingenting för biblioteken att beställa cirkulerande samlingar, men de måste betala postavgiften för returnering av samlingarna.

Beställ och returnera cirkulerande samlingar

Biblioteken kan beställa de cirkulerande samlingarna per e-post kaukopalvelu@hel.fi

Alla återlämningar till Flersspråkiga biblioteket ska skickas till adressen:

Helsingfors stadsbibliotek / Fjärrlån
PB 52401