Nytt spel utvecklar medieläsfärdighet hos förskolebarn

Helsingfors stadsbibliotek, Barnomsorgsverket i Helsingfors och Aniway Oy har tillsammans utvecklat en inlärningsmiljö för förskolan vid namn Aparaattisaari / Apparatön. Spelet stöder förskolebarn då de inhämtar medieläsfärdighet och kunskaper i informations- och kommunikationsteknik.

Apparatön kan fritt laddas ned på nätet. I paketet ingår själva spelet och förslag till aktivitet som stöder spelets inlärningsmål.  Spelet är det första spel för förskolan som har producerats som ett samarbete mellan den offentliga och privata sektorn. Apparatön stöder målen i läroplanen för förskolan år 2016. Produktionen har fått stöd från Undervisnings- och kulturministeriet.

• Det är lätt att använda Apparatön. Du behöver inte kunna läsa för att spela, allt du behöver veta läses upp. Tillsammans med djuren som bor på Apparatön ska du lösa mysteriet med kvarnen på ön, berättar projektkoordinator Päivi Leppänen från Helsingfors stadsbibliotek.
  • Spelets berättelser stöder barnets logiska tankeförmåga och förmåga att kritiskt bedöma information. Samtidigt stöds finmotoriken, dvs. samarbetet mellan ögat och handen, fortsätter Leppänen. – Barnet lär sig också att identifiera olika apparater inom kommunikation och information.

Barnen ska också lära sig de olika symbolerna som hjälper dig att välja lämpliga filmer, spel och TV-program för den egna åldern. Du lär dig vad du ska göra om du stöter på olämpligt eller skrämmande innehåll. Dessutom vill spelet ge förskoleeleverna de kunskaper man behöver för att sprida t.ex. bilder på nätet.

Projektet varade ett år

Spelet har utvecklats i ett samarbetsprojekt som varade i ett år. Alla förskolegrupper i landet ska kunna använda spelet. Förskolebarnen och deras lärare är välkomna till det lokala biblioteket för att spela spelet.

Adressen är aparaattisaari.fi. Spelet finns på finska, svenska och engelska.

Du kan spela Apparatön PC/MAC-datorer och surfplattor med uppdaterade webbläsare som stöder HTML5-teknik, t.ex. Google Crome, Mozilla Firefox, Safari, Opera och Internet Explorer 10 (eller nyare). Apparatön har cc-licens, vilket innebär att den som vill kan vidareutveckla spelet, förutsatt att det inte utnyttjas kommersiellt. (BY-NC-SA).

Spelet: Apparatön

Apparatön-trailer (svenskspråkig)

Apparatön-trailer (finskspråkig)

Apparatön-trailer (engelskspråkig)