Helsingfors stadsbibliotek övergår till RFID-teknik

Helsingfors stadsbibliotek övergår till RFID-teknik senast år 2018. RFID är en teknik som gör behandlingen av materialet smidigare och snabbare. Övergången är en del av en större logistikreform.

Biblioteksmaterialet får nya etiketter inom kort.

– Hela samlingen i Helsingfors stadsbibliotek, dvs. 1,9 miljoner böcker, tidskrifter och DVD-skivor m.m. får nya etiketter och därmed en RFID-tagg. Bli inte förvånad när du ser bibliotekspersonal som jobbar med en märklig apparat bland hyllorna, säger servicechef Kirsi Salminen på Helsingfors stadsbiblioteks inköps- och katalogiseringsbyrå.

Arbetet har redan inletts på försök i några bibliotek. I de större biblioteken, dvs. Böle, Berghäll, Östra centrum och Nordsjö inleds arbetet i början av året, i övriga bibliotek inleds arbetet senare.

– Enligt planerna ska allt arbete med etiketterna vara klart inom detta år. Tekniken ska tas i bruk år 2017, berättar Salminen.

Logistikreformen ger biblioteken en smidigare vardag

Övergången till RFID-teknik är en del av en större logistikreform.

Målet är ett mera ekonomiskt sätt att flytta och transportera material från ett bibliotek till ett annat.

Vad är RFID?

• RFID är en teknik som med hjälp av radiovågor känner igen föremål på avstånd. Den gör det smidigare och snabbare att låna, returnera och flytta material.
  • Tack vare identifieringen på avstånd blir logistiken effektivare och materialet får bättre synlighet i alla bibliotek.
  • Tekniken används i stället för streckkoder bl.a. i affärer, på sjukhus och i industrin.
  • Helsingfors stadsbibliotek hör till RFIDLab Finland, en neutral förening utan strävan efter vinst. Den arbetar för effektivitet i finländska företag och organisationer med hjälp av identifikationsteknik.

Mera information:

Nyheten på HelMets sida